Trzeci Teatr Lecha Raczaka

Fizyczna ekspresja aktorska

Warsztaty prowadzone przez Małgorzatę Walas-Antoniello i Janusza Stolarskiego pod kierownictwem Lecha Raczaka

Zjazd III
Szaleństwo i metoda

4–8 listopada 2015
Wrocław, Instytut im. Jerzego Grotowskiego / Wrocław, Teatr Ad Spectatores

Kurs języka i ekspresji teatru alternatywnego posłuży doświadczeniu i poznaniu niekonwencjonalnych form działań aktorskich, angażujących nie tylko głos i mowę (dominujące w teatrze dramatycznym), ale i ludzką fizyczność, całe ciało z jego energią, ruchem, gestem, rytmami akcji, fizycznością oddziaływania i komunika­cji, możliwościami improwizacji pozawerbalnej, mu­zycznością głosu. Znajomość technik tego typu warun­kuje możliwy i potrzebny rozwój teatru alternatywnego, może być podstawą kompetentnej oceny tego zjawiska

i otwiera perspektywy samorealizacji i twórczości te­atralnej. Aktorstwo alternatywne bazuje na ekspresji fizycznej i ruchowej, zdolności do improwizacji, umie­jętności współdziałania w grupie, współtworzenia ze­społowych rytmów i napięć. W aktorstwie alternatyw­nym nie chodzi o to, by „grać” w przedstawieniu, ale by w nim „być”. Żeby wobec publiczności istnieć przede wszystkim jako człowiek podejmujący działanie, a nie jako człowiek „grający rolę”. Technika aktora w teatrze alternatywnym bazuje na ekspresji ciała w ruchu. Dru­gorzędny jest przekaz werbalny, bo pełni on tylko funkcje uzupełniające, a podstawowe znaczenie ma tutaj zdol­ność tworzenia napięć emocjonalnych oraz ich wymiany właśnie w ruchu i kontakcie z partnerem akcji. (Lech Raczak: Szaleństwo i metoda).